SZTUCZNA INTELIGENCJA

 

4 stycznia 2024 r. ogłoszono wyniki XIII edycji plebiscytu Słowo Roku, organizowanego przez Instytut Języka Polskiego UW. W głosowaniu internautów zwyciężył wyraz wybory, a kapituła językoznawców wybrała wyrażenie sztuczna inteligencja.

Znaczenie wyrażenia przybliża Wikipedia w haśle Sztuczna inteligencja

 "Sztuczna inteligencja, SI (ang. artificial intelligence, AI) – inteligencja wykazywana przez urządzenia sztuczne (w przeciwieństwie do inteligencji naturalnej). Termin ten utworzył John McCarthy. W potocznym rozumieniu jest ona często używana w kontekście „prawdziwej sztucznej inteligencji”. ...

 Sztuczna inteligencja ma dwa podstawowe znaczenia:

· jest to hipotetyczna inteligencja realizowana w procesie technicznym, a nie naturalnym;

· jest to nazwa technologii i dziedzina badań naukowych informatyki i kognitywistyki czerpiąca także z osiągnięć psychologii, neurologii, matematyki i filozofii. ....

Sztuczna inteligencja jest powiązana z obszarami uczenia maszynowego, logiki rozmytej, widzenia komputerowego, obliczeń ewolucyjnych, sieci neuronowych, robotyki i sztucznego życia."

A wszystko się zaczęło w 1950 roku, kiedy to A. Mathison Turing zaproponował by maszyny udawały człowieka w zdalnej rozmowie.

Termin zaproponował J. McCarthy w 1955 r. jako „konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji”.

Współcześnie sztuczną inteligencję stosuje się między innymi w: technologiach opartych na logice, systemach eksperckich, maszynowym tłumaczeniu tekstów, uczeniu się maszyn, eksploracji danych, rozpoznawaniu obrazów, rozpoznawaniu mowy i rozpoznawaniu mówców, rozpoznawaniu pisma (OCR), sztucznej twórczości (generowanie obrazów), inteligentnych interfejsach, prognozowaniu i wykrywaniu oszustw, analizowaniu wideo w czasie rzeczywistym.

O jej zastosowaniu w medycynie i rozwiązywaniu problemów poczytacie we wspomnianym haśle i powiązanym z nim postępie sztucznej inteligencji.

Ciekawie sztuczną inteligencję i to czy zagraża człowiekowi przedstawił Wiesław Chmielnicki 22 listopada 2016 r. w wykładzie "Czy sztuczna inteligencja zagraża światu" został przeprowadzonym na Uniwersytecie Jagiellońskim.


Czy sztuczna inteligencja zagraża światu

Dla przeciętnego użytkownika informacji już samo korzystanie ze zdobyczy nowych technologii w Internecie nie jest wyzwaniem. Umiemy szybko i sprawnie wyszukać informacje, zarówno tekstowe, graficzne jak i video. Przeglądarki same podpowiadają z jakich narzędzi możemy skorzystać i popularyzują najnowsze zdobycze jak np. CoPilot lub dostępny na stronie Chat PopAi, który pozwalają na tworzenie dokumentów, prezentacji czy grafiki z poziomu jednego programu.


Do grona aplikacji umożliwiających generowanie dokumentów za pomocą sztucznej inteligencji dołączają kolejne programy jak Canva, Kahoot i wiele innych ułatwiając tym samym pracę ich użytkownikom.

W prasie fachowej pojawia się także coraz więcej artykułów omawiających temat ogólne lub ze wskazaniem na konkretne zastosowanie. Jedną z najpopularniejszych dziedzin jest edukacja. Pierwsze informacje na ten temat pojawiały się już w 2019 r. w czasopiśmie "Meritum".

Oto co proponują autorzy artykułów:


O historii rozwoju sztucznej inteligencji, społeczeństwie informacyjnym, narzędziach i aspektach prawnych poczytacie w Niezbędniku "Dyrektora Szkoły"z sierpnia 2023 r. Narzędzia i aspekty korzyści i zagrożeń wynikających z korzystania ze sztucznej inteligencji omawiają artykuły z "Dyrektora Szkoły" z grudnia tegoż roku.

  

Sztuczną inteligencję z punktu widzenia nauczyciela i pedagoga przedstawiają także autorzy artykułów z "Głosu Pedagogicznego" z września i listopada ubiegłego roku. 

Szanse i zagrożenia ze wiązane ze stosowaniem sztucznej inteligencji omawiają także artykuły z prasy pedrzeznaczonej dla pedagogów i edukatorów. Należą do nich: Życie Szkoły, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, Języki Obce w Szkole, Aura.

    

Zagadnieniu poświęcony został cały numer "Biblioteki Publicznej" ze stycznia 2024 r. Dowiemy się z niego między innymi o szansach i zagrożeniach z nią związanych, wykorzystaniu ChatGPT w edukacji i tworzeniu matertiałów edukacyjnych. Z praktycznego punktu widzenia pisanie poleceń dla ChatuGPT omawia artykuł "Sztuka pisania promptów". 

   
  


Przedstawiliśmy mały wycinek informacji prasowych na temat sztucznej inteligencji. Jest ich o wiele więcej, o czym mówi zestawienie bibliograficzne przygotowane przez W. Wicher pracownik Działu Informacyjno-Bibliograficznego dostępnego pod linkiem Sztuczna Inteligencja - zestawienie.pdf - Dysk Google




Zapraszamy do odwiedzenia Czytelni PBP Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu i skorzystania z proponowanych czasopism. Dowiecie się z nich wiele ciekawostek, nie tylko na omawiany temat.


                                                                                                        Opracowała Mariola Śmiecińska

Komentarze

Popularne posty z tego bloga